تناسب اندام, لاغری و کاهش وزن

اهمیت خواب برای کاهش وزن و عملکرد بهینه

اهمیت خواب برای کاهش وزن و عملکرد بهینه بدندلایل بی شماری وجود دارد که چرا خواب برای کاهش وزن و عملکرد بهینه ی بدن اهمیت دارد. خواب زمانی است که طی آن بدن ناهوشیار می شود، تماس خود را با واقعیت قطع می کند و هم چنین هورمون های رشد انسانی (HGH) آزاد می کند که به عملکرد ورزشی و کاهش وزن کمک می کنند. پس اگر در رختخواب هوشیار هستید و به بیدار شدن و انجام کار های باقیمانده فکر می کنید، صبور باشید و به خواب بروید! خواب بحش مهمی از برنامه ی ورزشی است. آیا هر شب خواب کافی 7-10 ساعته دارید؟ این ها دلایل مهم بودن خواب هستند:

1- کمبود خواب باعث افزایش وزن می شود

کمبود خواب هورمون کورتیزول را در خون افزایش می دهد که اثرات معکوس مثل افزایش وزن دارد. کورتیزول بالا تمایل شما را به غذاهای چرب افزایش می دهد که اگر تسلیم آن شوید، منجر به افزایش وزن خواهد شد. این یکی از دلایل بزرگ اهمیت خواب است.

2- افرادی که کم می خوابند معمولاً بیشتر می خورند

خواب ناکافی هم چنین باعث افزایش گرلین در بدن می شود که اشتها را زیاد می کند. تحقیقات نشان می دهد افرادی با متابولیسم کند و وزن بالا اغلب کمبود خواب دارند. پس حتماً به اندازه ی کافی بخوابید.

3- افزایش خواب عملکرد ورزشی را بهبود می دهد

در یک مطالعه ی AASM در سال 2010 بازیکنان بسکتبال بعد از افزایش خواب شبانه به 10 ساعت طی 5 هفته مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاکی از 0.07 ثانیه بهبود در سرعت، 9% بهبود در پرتاب آزاد و 9.2% افزایش در گل 3 امتیازی بود. این پیشرفت های قابل توجه نشان می دهد زود به رختخواب رفتن می تواند عملکرد ورزشی شما را بسیار بهتر کند.

اهمیت خواب برای کاهش وزن و عملکرد بهینه بدن

اهمیت خواب برای کاهش وزن و عملکرد بهینه بدن

4- خواب قدرت شفابخش برای بدن دارد

تحقیقات نشان می دهد خواب بافت ها، فیبر ماهیچه ای و سلول های عصبی را بازسازی می کند. خواب هم چنین فرصتی است که مغز حافظه را سازماندهی کند و بدن انرژی خود را بازیابد. پس حتماً خواب کافی را در برنامه ی ورزشی روزانه قرار دهید.

5- خواب ناکافی با دیابت نوع 2 در ارتباط است

از آنجا که خواب نقش مهمی در تنظیم گلوکز در بدن دارد، شواهد نشان می دهند افرادی که خواب کافی ندارند، ریسک بالاتری در ابتلا به دیابت نوع 2 دارند. این ریسک نگران کننده ای است اما می توانید به راحتی با زود به رختخواب رفتن آن را کنترل کنید. این انگیزه ی بزرگی برای خوابیدن خواهد بود!

6- خواب بهترین دارو برای ریکاوری ورزشکاران است

در صنعت تناسب اندام از حمام یخ، ماساژ و آبرسانی برای کمک به ریکاوری بعد از تمرین بسیار صحبت می شود. اما بهترین وسیله برای بازیابی نیرو در ورزشکاران خواب کافی است. پس بعد از بازی حتماً خواب اضافه داشته باشید یا اگر می توانید چرت نیمروزی بزنید. این کار منجر به ریکاوری سریع تر و کارآمد تر خواهد شد.

7- خواب به افزایش هوشیاری کمک می کند

می خواهید در طول روز هوشیارتر و مفیدتر باشید؟ پس حتماً هر شب 7-9 ساعت بخوابید. خواب کافی حافظه و توجه شما را به جزئیات بهبود می دهد و انعطاف و انرژی بیشتری به شما می بخشد.

حالا که دلایل اهمیت خواب کافی را برای کاهش وزن، عملکرد ورزشی و کارآیی می دانید، آیا به اندازه ی کافی می خوابید؟ سلامت خود را در اولویت قرار دهید چرا که شایسته ی زندگی سالم و شاد هستید! زود به رختخواب بروید!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *