پوست و مو

10 عامل شگفت آور جوش در بزرگسالان

10 عامل شگفت انگیز جوش در بزرگسالان , جوش زدن صورت بزرگسالان , دلایل جوش زدن صورت , دلیل جوش درآوردن در بزرگسالان

فکر می کنید با اولین عاشق شدن تان جوش ها و آکنه ها را پشت سر گذاشته اید؟ بیشتر فکر کنید. بر طبق تحقیقات آکادمی درماتولوژی آمریکا بیش از نیمی از زنان بالای 25 سال هنوز هم جوش می زنند.

فرانچسکو فوسکو، استادیار بالینی درماتولوژی در مرکز طبی مانت سینای در نیویورک اضافه می کند « و حتی اگر در نوجوانی هم جوش نداشته اید ممکن است در بزرگسالی به آن دچار شوید»

این جوش ها اگرچه یکسان به نظر می رسند اما جوش های بزرگسالی با آن نوعی که در دوران دبیرستان داشتید متفاوت اند.

فوسکو می گوید «جوش بزرگسالی معمولاً در نیمه ی پایینی صورت قرار دارد؛ جوش نوجوانی در نیمه ی بالایی». او اضافه می کند «جوش بزرگسالی عمیق تر است و مثل کیست یا جوش زیرپوستی به نظر می رسد که نمی توان آن را خالی کرد؛ جوش نوجوانی معمولاً روی سطح پوست ایجاد می شود»

پس چه چیز باعث این جوش های ناراحت کننده می شود؟ یک مسبب تغییر سطح هورمون ها است؛ کاهش های قبل از عادت ماهانه (جوش های قبل از پریود) و نوساناتی که در طی یائسگی اتفاق می افتد می توانند باعث ایجاد یا افزایش جوش شوند.

لوازم آرایش، شیوه ی مراقبت از پوست و سبک زندگی هم در این امر دخیل اند. 10 علت شگفت آور جوش در بزرگسالان عبارت اند از:

1- محصولات آرایش مو

جوش هایی که به دلیل استفاده از محصولات مراقبت مو ایجاد می شوند بسیار رایج اند، به آن ها جوش روغن مو گفته می شود. دکتر ریچارد فراید درماتولوژیست و رئیس یاردلی درماتولوژی در پنسیلوانیا و نویسنده ی «درمان جوش بزرگسالی» (انتشارات نیو هاربینگر) می گوید « محصولات آرایش مو باعث نشت و نفوذ روغن به پیشانی می شوند که می تواند باکتری های مولد جوش را در منافذ پوست شما جمع کند»

نقش محصولات آرایش مو در جوش زدن بزرگسالان , آرایش مو و جوش زدن , جوش زدن بدلیل محصولات آرایش مو

نقش محصولات آرایش مو در جوش زدن بزرگسالان

منافذ بسته شده ملتهب شده و نتیجه ی آن قرمزی، چرک و نهایتاً جوش های سرسفید و سرسیاه در امتداد خط مو و پیشانی است.

مدل مویتان هم مهم است: چتری جوش را بدتر می کند چون باعث می شود موادی که منافذ پوست را می بندند درست در مقابل پیشانی شما قرار گیرند.

فراید می گوید «بسیاری اوقات، آنچه برای موهای خود استفاده می کنید نهایتاً روی صورت تان می نشیند، به خصوص اگر از اسپری ها استفاده کنید.

درمان جوش : این محصولات را با دست به موی خود بمالید و مراقب باشید که با خط مو تماس پیدا نکنند. سپس، با تمیز کننده-ی صورت پوست تان را پاک کنید تا اگر چیزی روی صورت مانده پاک شود.

2- رفع مو های زائد صورت

در اینجا شما یک مشکل پوستی (موی صورت) را با مشکل دیگر یعنی پوست ناهموار معاوضه می کنید! موم انداختن، کندن با موچین، شیو کردن و کرم های موبر می توانند بافت پوست را متورم کرده، باکتری های مولد جوش و سلول های پوست را عمیق تر به درون منافذ صورت بفرستند.

فوسکو می گوید محصولات موضعی که قبل یا بعد از رفع موهای زائد روی پوست استفاده می شوند نیز جوش زا هستند یعنی می توانند منافذ پوست را ببندند و باعث جوش شوند. او اضافه می کند اگر برآمدگی های صورت تان می خارند، ممکن است در واقع جوش نباشند بلکه «تحریک و آزردگی فولیکول های مو باشند که باعث ایجاد دانه های زودگذر روی صورت می شوند»

درمان جوش : با استفاده از کرم هیدروکورتیسون 1% قبل و بعد از رفع موهای زائد مشکل این جوش ها را رفع کنید. برای کاهش باکتری بر روی پوست، قبل از موزدایی نواحی مودار را کاملاً تمیز کنید و از محصولات «غیر جوش زا» استفاده کنید یعنی محصولاتی که منافذ پوست را نمی بندند.

3- محصولات مراقبت از پوست

هر زنی به طور متوسط 5-10 محصول جدید در سال امتحان می کند. این برای صنعت لوازم آرایشی خوب اما برای پوست شما بد است. پاول جارود فرانک، استادیار درماتولوژی در مرکز طبی ان.وای.یو در منهتن می گوید « عوض کردن محصولات یا اضافه کردن محصول جدید قبل از اینکه به آن ها فرصت اثر کردن دهید، پوست را با نگاهدارنده ها و ترکیبات فعال جدید درگیر می کند که می تواند باعث تحریک و ایجاد جوش شود»

و نکته ی تعجب آور اینکه حتی محصولات و کرم ضد جوش هم اگر بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند می توانند باعث لک و جوش شوند. فرانک می گوید «من بیمارانی دارم که جوش می زنند چون مرتب چهار یا پنج کرم جوش مختلف را با هم تعویض کرده یا از یک جمع کننده ی پوست، شستشو دهنده ی صورت و کرم جوش که همگی دارای ترکیبات ضد جوش هستند استفاده می کنند.

از بین برنده ی جوش : هدف تان مبارزه با چروک است یا رفع جوش ها، یک یا دو محصول انتخاب کنید و حداقل 4-6 هفته زمان دهید تا اثر کنند. فرانک توضیح می دهد « این مقدار زمان لازم است تا تغییراتی در پوست حاصل شود، بنابراین باید این زمان تنظیم و سازگاری را به پوست بدهید»

با پایان دادن به این استفاده ی بی نظم و غیر اصولی از درمان کننده های جوش، در هزینه ها هم صرفه جویی می کنید و کمد داروهایتان هم فضای بیشتری خواهد داشت.

4- پاک کننده ی آرایش

لوازم آرایش مسدود کننده ی منافذ می توانند با چربی طبیعی پوست ترکیب شده و باعث ایجاد جوش شوند. فرانک می گوید مسئله محصول مورد استفاده نیست، بلکه چگونگی پاک کردن آرایش است. بسیاری از زنان سرسری پوست خود را تمیز می کنند یا چون از مواد آرایشی معدنی استفاده می کنند تصور می کنند نیازی به شستشوی کامل صورت نیست.

بعد از یک روز طولانی، آرایش، چربی و کثیفی یک خطر سه گانه برای پوست ایجاد می کنند که به راحتی منافذ را می بند، باکتری های مولد جوش را فعال می کند و منجر به جوش می شود.

راه حل: از محصولات غیر جوش زا استفاده کنید و هر شب صورت خود را به طور کامل و به آرامی بشویید.

5- مسافرت

تا به حال فکر کرده اید چرا وقتی از مسافرت برمی گردید پوست تان شبیه سطح ماه شده است؟ تغییر محیط – رطوبت، آب و هوا یا حتی آب (مواد معدنی، فلوراید و عناصر دیگر) می توانند باعث ایجاد جوش شوند. فرانک می گوید «پوست شما به این موارد عادت ندارد، بنابراین با آن ها درگیر می شود و با جوش زدن واکنش نشان می دهد»

جوش زدن هنگام سفر کردن , چگونه از جوش زدن هنگام سفر جلوگیری کنیم , چرا هنگام سفر صورتم جوش می زند

جوش زدن هنگام سفر

راه حل: نمی توانید آب و هوا یا رطوبت محلی که به آن سفر می کنید را تغییر دهید، پس با آب بسته بندی شده در بطری صورت تان را بشویید و از صابون های هتل استفاده نکنید. پوست تان در حال سازگار شدن با تغییرات محیطی است، پس با محصولات جدید تنش و استرس بیشتر به آن وارد نکنید.

6- ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب دو نوع عنصر فعال دارند: عناصر شیمیایی که با جذب شدن به پوست، از آن در مقابل پرتو های فرابنفش محافظت می کنند و عناصر فیزیکی که روی سطح پوست می نشینند و سپری در برابر آفتاب می سازند. که دومی برای پوست شما خبر خوبی نیست! فراید می گوید «ضد آفتاب های فیزیکی که حاوی زینک اکساید یا تیتانیوم اکساید هستند باعث تعریق بیشتر پوست و در نتیجه ایجاد جوش می شوند»

راه حل: لیست اجزاء سازنده ی محصول را بخوانید و ضد آفتاب هایی با عناصر فیزیکی مسدود کننده ی منافذ خریداری نکنید. از محصولاتی با عناصر شیمیایی مثل آوبنزن، اوکسیبنزن، متوکسیسینامیت یا اوکتوکیلن استفاده کنید. و ضد آفتاب های ژلی را انتخاب کنید چون کمتر باعث بسته شدن منافذ پوست می شوند.

7- رژیم غذایی

در نوجوانی تصور می کردیم خوراکی های چرب و کیک شکلاتی باعث جوش های صورت می شوند. این می تواند در این سن هم درست باشد. فوسکو می گوید «شواهد علمی اخیر نشان می دهد که رژیم هایی با کربوهیدرات بالا پوست را مستعد جوش می سازند»

جوش درآوردن هنگام رژیم گرفتن , نقش رژیم غذایی در جوش زدن

جوش زدن هنگام رژیم گرفتن

یک مطالعه ی کوچک در استرالیا در سال 2008 دریافت که کربوهیدارت هایی با شاخص گلیسمیک بالا ( مثلاً سودا، اسنک های شکردار و غذاهای بی ارزش) رشد و شدت جوش ها را افزایش می دهند. محققان دریافتند کسانی که غذاهایی با گلیسمیای پایین می خورند جوش های کمتری دارند. تغییرات بزرگ در رژیم غذایی هم می توانند منجر به جوش شوند.فراید می گوید «بدن این تغییر ناگهانی را استرس تعبیر می کند و باعث نوسان هورمونی می شود که نتیجه ی آن ظاهر شدن جوش بر روی صورت است.

راه حل: از خوردن اسنک هایی مثل چیپس و بستنی پرهیز کنید و در عوض غلات کامل، سبزیجات، میوه و غذاهایی با پروتئین بالا مصرف کنید. تغییرات غذایی را تدریجی اعمال کنید تا پوست فرصت سازگار شدن داشته باشد.

8- استرس

آیا در مورد سررسید یک پروژه ی بزرگ نگران هستید؟ استرس به تنهایی نمی تواند جوش ایجاد کند اما می تواند آن را تشدید نماید. فراید می گوید «استرس با آزاد کردن مواد شیمیایی التهاب آور به نام نئوروپپتاید و تغییرات هورمونی جوش ها را بدتر می کند»

نقش استرس در جوش زدن , جوش درآوردن بدلیل استرس , استرس و جوش زدن

نقش استرس در جوش زدن

حتی استرس «خوب» مثل مسافرت کردن یا آماده شدن برای یک جشن بزرگ باعث تحریک جوش ها می شود. به همین دلیل است که در روز عروسی تان یا قبل از قرار ملاقات ناگهان یک جوش بزرگ می زنید. فراید می گوید استرس با ضخیم ، چسبنده و مسدود کردن سلول های منافذ شدت جوش ها را افزایش می دهد. نتیجه؟ جوش های بزرگتر، قرمزتر، ملتهب تر و دردناک تر.

راه حل: از محصولات ضد جوش حاوی ترکیباتی مثل سالیسیلیک اسید و بنزول پروکساید برای برطرف کردن این جوش ها استفاده کنید. برای جلوگیری از ایجاد جوش ها در آینده، راهی برای آرامش اعصاب پیدا کنید با یوگا، تنفس عمیق یا تماشای فیلم.

9- تلفن همراه

گپ زدن در حال حرکت بسیار عالی است و ارتباط شما را با دوستان، خانواده و محل کار حفظ می کند اما برای صورت تان چندان خوب نیست. طبق نظر فوسکو «در طول روز تلفن های همراه با سطوح مختلفی در تماس اند که دارای باکتری هستند. وقتی با تلفن صحبت می کنید باکتری ها نزدیک دهان شما قرار می گیرند و گرما و رطوبت محیط بسیار مساعدی برای فعالیت آن ها و تولید جوش ایجاد می کنند. به علاوه، اگر پیوسته پای تلفن همراه (یا تلفن ثابت) باشید، مالیدن آن به صورت باعث «جوش های مکانیکی» می شود؛ جوش هایی که در اثر سایش ایجاد می شوند.

نقش تلفن همراه در جوش درآوردن , نقش تلفن همراه در جوش زدن , تلفن همراه باعث چوش زدن می شود

نقش تلفن همراه در جوش درآوردن

راه حل: علاوه بر هرازگاهی استراحت دادن به موبایل تان، روزانه با یک دستمال الکلی یا ژل بهداشتی دست آن را تمیز کنید.

10- پوست خشک

درست است که پوست چرب عامل ایجاد جوش های بد است، اما آن سر قضیه هم چندان متفاوت نیست. فوسکو می گوید «پوست خشک ترک ها و شکاف های ریزی دارد که باکتری ها در آن ها تکثیر شده و تولید جوش می کنند». هم چنین ورقه های پوست خشک می توانند منافذ را مسدود کنند.

درمان: چند بار در هفته پوست خود را با ملایمت لایه برداری کنید و با یک مرطوب کننده ی غیر جوش زا ( که منافذ پوست را نمی بندد) مخصوص پوست خشک آن را آبرسانی کنید.

منبع : زیبابانو

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *